Kansalaisaloite maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta
Eduskunnan sivistysvaliokunta käsitteli eilen loppuun kansalaisaloitteen maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta. Käytännössä siis siitä, että kirjoista ja muusta oppimateriaalista tulisi maksutonta lukiossa ja ammattikoulussa. Kansalaisaloitteiden käsittely eduskunnassa menee niin, että ne osoitetaan johonkin valiokuntaa, joka sitten antaa täysistunnolle mietinnön esityksen hyväksymisestä, hyväksymisestä muutettuna tai hylkäämisestä. Voi myös päättää olla antamatta mietintöä lainkaan.
Kansalaisaloitteen ydinsisältö oli vaatimus, että ”eduskunta laatii perusteellisen selvityksen ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin ja lakiuudistuksiin lukio- ja ammatillisten opintojen maksullisuuden poistamiseksi.”
Valtiollisten elinten toimivallan jaossa aloitteessa mainitun selvityksen tekeminen tai lakiuudistuksiin ryhtyminen ei kuulu eduskunnalle, vaan hallitukselle, eikä eduskunnalla ole käytössään tällaiseen tarvittavaa valmistelukoneistoa. Tähän muotovirheeseen vedoten valiokunta hallituspuolueiden enemmistön voimin hylkäsi aloitteen. Hallituspuolueen edustajat sen jälkeen ovat antaneet ymmärtää, että valiokunta olisi muotovirheen takia ollut pakotettu toimimaan näin.
Sinänsä on täysin totta, ettei eduskunta voisi sellaisenaan hyväksyä aloitetta. Se ei kuitenkaan ole lähellekään koko totuus.
Eduskunta olisi nimittäin voinut asiallisesti toteuttaa aloitteen laatijoiden ja allekirjoittajien tahdon varsin helposti. Sivistysvaliokunta olisi vain tehnyt aloitteesta mietinnön, joka muodollisesti ei hyväksy aloitetta sellaisenaan, mutta johon sisältyy hallitukselle osoitettu ja sisällöltään kansalaisaloitetta vastaava lausuma. Lausumat ovat eduskunnan hallitukselle osoittamia toimeksiantoja. Lausuman hyväksymällä eduskunta velvoittaisi hallituksen ryhtymään aloitteessa tarkoitettuihin toimenpiteisiin. Juuri näin oppositioryhmät (pl. PS) esittävät, että valiokunta tekisi, mutta tämä ei hallituspuolueille käynyt. Ja kun hallituspuolueilla on valiokunnassa enemmistö, niin äänestettäessä asiasta kävi miten kävi.
Perustuslakivaliokunta on kansalaisaloitteita koskevissa kannanotoissaan nimenomaan katsonut, ettei aloitteiden tekijöiltä voi edellyttää täyttä lainvalmistelun tai poliittisen prosessin osaamista ja valiokunnat voivat tehdä niihin tarvittavia korjauksia niissä tarkoitettujen asioiden edistämiseksi. Sivistysvaliokunta olisi siis helposti voinut aloitteesta antamassaan mietinnössä tehdä lausuman, jolla ohjataan kansalaisaloitteeseen sisältyvä toimeksianto oikeaan paikkaan, eli hallitukselle.
Miksi siis näin ei tehty?
Vastaus löytyy hallituspuoleista. Ne eivät löytäneet keskenään sopua, miten aloitteen sisältöön piti suhtautua. Erityisesti yksi hallituspuolue (no names!) ei halua laajentaa koulutuksen maksuttomuutta ja aloitteeseen suhtautumisesta oli tulossa vaikea dilemma hallituspuolueiden välille. Niinpä kansalaisaloitteeseen sisältyvä muotovirhe oli helppo tekosyy sivuuttaa ikävä kysymys ja heivata koko aloite roskakoriin. Oppositiopuolueet jättivät mietintöön vastalauseen, mutta se on ymmärrettävästi aloitteen tekijöille laiha lohtu.
Muodollisesti siis hallituspuolueet sivistysvaliokunnassa toimivat täysin eduskunnan työjärjestyksen mukaan. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, että niillä olisi halutessaan ollut myös kaikki mahdollisuudet toimia toisin.
Olisiko kansalaisaloite koulutettavien työpaikkojen lisäämiseksi yksityisrahoitteisin mahdollisuuksin joo vai ei joo demareille ?
Sitten kun työpaikkojen kysyntä, työttömyys ja työllisyys kasvavat, olisi tilaa tälläisille korukirjoituksille ja valhepopulisteille, kuten tässäkin on nyt on tehty.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt myönnän, että kommenttisi pointti meni vähän ohi.
Jos kirjoituksessa on jotain, mikä ei mielestäsi pidä paikkaansa, niin kuulen siitä mielelläni.
Jos taas kyseessä on vain henkilökohtaisen pahan olon purkaus, niin sille voisi löytyä parempiakin paikkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Pointti voi mennä väärin, jos ei ymmärrä edes sitä, että koulutuksen tulisi vastata tuotannon ja yksityisten elinkeinojen tarpeita.
Mutta siitähän sinä et tiedä tai ymmärrä yhtään mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tässä on tullut viime aikoina tavattua aika hyvä määrä eri työantajajärjestöjen kuin yksittäisten yritysten edustajia, niin koulutusasteen nostaminen on tullut hyvin usein esiin yhtenä heidän politiikalle esittämänään toiveena.
Samoin taloustieteilijät ovat olleet suhteellisen yksimielisiä, että koulutusasteen nostamisella on positiivisia työllisyysvaikutuksia. Esim. proffatason taloustieteilijöistä koostuva talouspolitiikan arviointineuvosto esitti vähän aikaa sitten koulutuspolitiikan prioriteetiksi, että koko ikäluokka saataisiin suorittamaan toinen aste. Suosittivat vakavasti harkittavaksi oppivelvollisuuden pidentämistä (selvästi toisen asteen maksuttomuutta pidemmälle menevät toimenpide) tätä tavoitetta tukemaan.
Mutta hei, olen varma etteivät nuo edellä mainitut ymmärrä tai tiedä mitään koulutuksen tai yksityisen elinkeinoelämän tarpeista. Sinun kannattaakin pyrkiä heidänkin puheilleen, koska sinulla olisi varmasti heille tosi paljon annettavaa asiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei maksutonta olekaan!
Ilmoita asiaton viesti
Maksuttomuudella viitataan yleensä siihen, että palvelun tms. käyttäjä ei maksa.
Ilmaista ei ole (koska joku aina lopulta ne kustannukset maksaa), mutta maksutonta kyllä on. Esim. perusopetuksen maksuttomuus on kirjattu ihan perustuslakiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjat eivät maksa ja niistä onkin karsittu monessa koulussa.Käytetään monisteita jne.Oppilan pitää kuitenkin hankkia tietokone ,urheiluvälineet ,maksaa kaikki muu mikä on tarpeen opiskelussa nykypäivänä.
Kaikissa kouluissa ei ole tasa-arvoisesti saatavilla laitteita tai edes niitä oppikirjojakaan,eikä lainattavissa ulkoiluun suksia tai luistimia ja eipä se niin mukavaa olekkaan olla lainavehkeiden varassa.Maailma ei ole enää mikään kiltti ja kaunis edes lapsille..Kun hallitus on jatkuavsti leikannut ei kouluihn saa tai voi palkata edes avustavaa henkilökuntaa riittävästi,ei ole muutakaan henkilökuntaa tarpeeksi.Kun erityislapset laitettiin normiluokille ja opettajalla ns.”maahanmuuttajia” ja pahinta mahdollista vielä 2 luokkaa valvottavana.
Sosiaali ja terveydenhoito joka on mennyt alaspäin kuin lehmänhäntä 1990 asti,on sekin suuri vaikuttaja kouluissa nykyään kun varhaiskasvatukseen ja kouluihin on raahattu THL ja sosiaaliviranomaiset polkemaan perheiden oikeuksia.Suuresti ihmetyttää mihin ne kaikki verorahat ovatkaan uponneet,kun suomessa on varhainen puuttuminen neuvoloista asti ja kouluissa koko ”moniammatillinen asiantuntijakaarti” ja silti ei lapsien ja perheiden asema parane,vaan huonontuu.
Jospa raha olisi käytetty kirjoihin,materiaaleihin,opettajiin,erityislasten opetukseen omissa luokissaan avustajiin,sijaisiin jne.Eikä näihin sitran huoli liputuksiin ja arsenaaliin perheiden kyttääjiä ja testaajia.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tämän sanonut ennenkin, mutta en keksi yhtäkään hyvää syytä, miksi yhteiskunnan olisi pitänyt kustantaa meidän lapselle lukiokirjat ja läppärin, kun pystyimme ne itsekkin hankkimaan. Heille jotka kirjat ja läppärit ovat mahdottomia hankkia, ne tulee yhteiskunnan toimesta hankkia.
Maksuton toinenaste on ensisijassa tulonsiirto hyväosaisille ja siksi sen vastustaminen on järkevää. Vähäosaisista voidaan huolehtia ilman hyväosaisten paapomista.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä ja kun vielä muistaa että ensi syksystä lähtien tuetaan niitä jotka tukea tarvitsevat 1500 euron edestä mikä jakautuu kolmelle.
Ilmoita asiaton viesti
Saksassa mennään kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan.Teknisenen alan azubit saavat heti yli 1000e/kk, kampaamoalan oppilaat 300.Jotkut tarjoavat lisäksi joulurahaa,julkisen liikenteen lippuja jne.
Ilmoita asiaton viesti