Valtteri Aaltonen

Kaikki blogit puheenaiheesta Ajoneuvovero

Suomen ei pidä olla autoilun Kuuba

Yksityisautoilu on perustuslaillisen liikkumisen vapauden ja yksilönvapauden symboli sekä väline. Se ei ole koskaan ollut sosialististen aatesuuntausten suosiossa.

Niinpä ei tarvitse ihmetellä, miksi vasemmistopuolueet ovat olleet mestareita ahdistelemaan autoilijoita verojen kiristyksillä, normeilla ja säännöillä. Samoin ovat toimineet vihreät, joiden riveissä on paljon uustaistolaista ajattelua. Heidän mielestään valtiovalta tietää aina parhaiten, mikä on yksilöille hyväksi.

Vaalien alla perussuomalaisuus tarttuu muihinkin puolueisiin

Edellisessä kirjoituksessa (Uusi Suomi puheenvuoro) esitin tukun kysymyksiä mitä voi esittää eduskuntavaaliehdokkaalle. Tässä kirjoituksessa kerron omia mielipiteitäni. Kaikkiin yhteiskunnan ongelmiin ei tietenkään ole yksiselitteistä vastausta. Moni asia voitaisiin pienellä muutoksella korjata.

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Ratkaisuja ilmastonmuutokseen

Hype on kova, kun media rummuttaa ilmastonmuutosta pienen orkesterin edestä. Poliitikot vuorotellen käyvät ilmoittautumassa kansalle, kuinka ilmastonmuutos on vakava asia. Heitämpä oman lusikkani soppaan.

Annankin nyt pari vinkkiä, jotka aidosti parantavat Suomen hiilijalanjälkeä.

1) Ydinvoimaa Eurooppaan

Lopetetaan auton omistamisen verotus

Tämä olisi tärkeää, koska silloin ihminen voi omistaa auton, mutta viikolla pyöräillä töihin tai käyttää julkisia. Tämän voi mahdollistaa kahdella mallilla: 

a) sallitaan ajopäivien maksuton määritys päivän tarkkuudella

b) laitetaan kaikki auton verotus polttoaineeseen

Hallituksen veronkiristyksillä ja sanktioilla kiire - helpotuksilla taas ei

Budjettiriihessä ollaan erikoisella tavalla tekemässä verojen kiristyksiä ensi vuonna, mutta helpotukset tulevatkin voimaan vasta vuonna 2020 seuraavalla hallituskaudella. Tämä on ollut hallituskaudella useasti tapana - vaikkapa aktiivimalli laitetaan sanktioineen voimaan kiireellä siten, etteivät kohteet edes lain tulessa voimaan tiedä kuinka toimia.

Tieverkoston kunnossapito

Moni on jo ehtinyt kirjoittaa Puheenvuoroon liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) selvityksestä liikenneverkon kehittämisestä. Hyvä!

Yksi keskeisistä "uudistuksen" perusteluista on se, että uusi yhtiö vastaisi tieverkoston kunnossapidosta ja kehittämisestä. Ajan melkein joka päivä töihin ja pitää paikkansa, että paikoittain tiet ovat huonossa kunnossa. Näin on vaikka maksamme jo aika paljon veroja. Ne rahat menevät tai ovat menneet muuhun käyttöön.

Suurin puhallus autoilijoilta

Liikenneministeri Berner kaavailee, että liikennekaaren uudistuksessa autoilun verotus voisi jopa keventyä ja teiden kunto parantua. Ministerin mukaan tämä edellyttäisi autoihin asennettavaa seurantajärjestelmää ja verotuksen muuttamista ajokilometreihin perustuvaksi.

Riittääkö ymmärrystä dystopialle a la Berner?

Otsikossa on sivistyssana. Se on siinä siksi, ettei sille ole osuvaa suomenkielistä vastinetta.

Valtion budjetti 2017, verotus, eläkeläiset

Hallitus on keventämässä kansalaisten tuloverotaakkaa. Tällä kerralla se koskee myös eläkeläisiä. Eläkeläisetkin ovat saamassa 0,6%:n prosenttiyksikön verohyödyn tuloistaan. Keskivertoeläkeläiselle tämä tarkoittaa vajaan 100 euron ostovoiman kasvua vuositasolla, eli vajaan kympin kuussa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä