Valtteri Aaltonen

Kaikki blogit puheenaiheesta Kaavoitus

Väärin kaavoitettu ja suunniteltu Helsinki

Kaupunkilainen kokee kaavoituksen virheet elämää suurempina uhkina, koska ihminen on täysin riippuvainen luonnosta. Kaupungissa luonnon turmeleminen on sen vuoksi suurennuslasin alla. Luonnolla on sekä esteettinen että psykologinen vaikutus ihmisen psyykeen, ja luonto auttaa ihmistä pysymään terveenä. Luonnossa liikkuminen on tutkimusten perusteella merkittävä terveyttä edistävä tekijä.

 

Kaupunkiluonto

 

Malmin alueella liito-oravametsiä tuhottu todella törkeästi!

 

TÖRKEÄÄ JA TAHALLISTA YMPÄRISTÖN RAISKAAMISTA MALMILLA!

Metsurit saivat kaataa liito-oravametsän puut Malmin kentän vieressä. Poliisi päätti, ettei Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen tekemä tutkintapyyntö anna aihetta rikostutkintaan, ks. alla:

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4e12d978-3d32-4593-94a6-634a75449d1f

ja tämä:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d27f449-4873-4a5c-82d7-d9f88bfe2e1b

 

Eikö ahneudelle ole mitään rajaa Helsingin kaavoituksessa?

Helsingin kaupunkiympäristölautakuntaan on tulossa esitys massiivisesta Garden Helsinki rakennuskompleksista Keskuspuiston laidalle ja Stadionin kansallismaisemaan. Alun perin HIFK-jäähallina esitelty hanke on paisunut moninkertaiseksi rakennushankkeeksi, jossa pääroolissa on urheilun sijasta kiinteistöbisnes.

On vaikea ymmärtää, miten tällainen hanke on voinut edetä vihreiden Anni Sinnemäen johtamassa kaupunkiympäristölautakunnassa asemakaavamuutokseen asti.

Pisara-radalle on kehittyneempikin versio - suora yhteys lentoasema-keskusta

Pisara-radan suunnitelma on vanhentunut. Sen tilalle tarvitaan kestävä ja edullisempi vaihtoehto. On selvää, että päärata tarvitsee jonkinlaisen ratkaisun poistamaan pullonkaula väliltä Pasila-Helsinki.

Viime vuosina esillä ollut Pisara-rata ei ratkaise niitä ongelmia, joita sen pitäisi ratkaista. Kapasiteettiongelma säilyy, ellei vanhaa suunnitelmaa päivitetä monilta osin. Tarvitsemme esimerkiksi lisää varikoita ja ajantasausasemia.

Helsinki on ainut järkevä lähtöpiste Tallinna-tunnelille

Tänään aamulla Uudenmaan maakuntahallituksessa oli käsittelyssä Uusimaa-kaavan 2050 lähettäminen lausunnoille. Kokouksessa päätettiin lausunnoille lähtevän kaavaluonnoksen sisällöstä. Kyse ei siis ollut kaavan hyväksymisestä, joka tapahtuu vasta syksyllä maakuntavaltuuston toimesta. Seuraavaksi lausunnonantajilla on mahdollisuus antaa palautetta, jonka pohjalta valmistellaan lopullinen luonnos valtuuston hyväksyttäväksi.

Tarvitaanko kansanäänestyksiä lainkaan?

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee 28.11. Sampo Terhon (sin) ja 15 valtuutetun ehdotus neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä koskien Malmin lentokenttäalueen käyttöä. Helsingin kaupunginhallitus esittää valtuustolle että aloite hylätään. Perustelu on, että ”asiasta on jo useaan kertaan päätetty edustuksellisen demokratian mukaisessa menettelyssä ”. Äänestys päättynee 50-35, vaikka pääasia ei ole Malmin lentokenttä vaan kansanäänestyksen järjestäminen.

Helsingin kaupunki vaikeuttaa asuntorakentamista itse

Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho totesi mainiosti (HS mielipide 17.9.), että Helsingin seutu on yhtenäinen kaupunkialue. Valitettavasti Helsinki tuntuu aktiivisesti unohtavan tämän kaavoituksessaan. Olisikin korkea aika alkaa noudattaa maankäyttö- ja rakennuslain 46a pykälää, joka mukaan Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkeihin laaditaan kuntien yhteinen yleiskaava.

Terve järki voitti kerrankin autopaikkanormin

Tänään sai pitkästä aikaa hämmästyä siitä, että Helsingin kaupungin päätöksenteossa saatiin fiksu päätös aikaan.

Siksi ei pientaloja

Suurin osa suomalaisista haluaisi asua pientalossa. Pientalot ovat edullisempia rakentaa ja pitää kunnossa kuin kerrostaloja. Luonnonläheinen ympäristö on viihtyisä ja terveellinen. Ekologisesti pientaloympäristö on kestävämpi kuin kerrostaloympäristö. Palvelutkin tulevat nykyään kotiin, joten ikääntyminen ei pakota muuttamaan pois omakotiympäristöstä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä